MENÜ

Honlap neve
Szlogen kell ide.

CSEPP PROGRAM:

A CSEPP szó ebben az értelmezésben egy mozaik szó. A CSalád, az Egészség, a Pénz, és amely az egészhez egy keretet ad, a Prevenció szavak rövi-dítése. Az életkori sajátosságokat figyelembe véve CSEPP-ekre osztottam az egyes korcsoportokat.

1 CSEPP 3-6 éves korig 2 CSEPP 6-10 éves korig 3 CSEPP 10-14 éves korig 4 CSEPP 14-18 éves korig 5 CSEPP 18-22 éves korig

A drog prevenciós munka érintettjeivel kapcsolatos megállapítások: Szülők: Tanulóink a családban gyakran nem találnak követésre serkentő pozitív példát. Diá-kok 40 % - a él olyan környezetben, ahol az egyik, vagy minkét szülő dohányzik, sőt gyerme-ke füstölését is bocsánatos bűnnek tekinti, és megvásárolja a cigarettát. A káros szenvedélyek körül a legkevésbé tartják egészségromboló hatásúnak, családra, társadalomra veszélyes ma-gatartásnak. A dohányzó szülők toleránsabbak, ha kiderül, hogy gyermekük dohányzik. A családok többségében fogyasztanak alkoholt, több mint a felében napi rendszerességgel. Saj-nos alkoholista-szülő is van. A túlzott szeszesital – fogyasztás több család szétesését okozta. A mértéktelen italozás a családi béke felborulása mellett szociálisan is hátrányt eredményez. Az ilyen környezetben élő gyermekek mentálisan is sérülnek. Diákok: Az egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteik jók, tisztában vannak a legális és illegális drogok szervezetre gyakorolt hatásával. Magatartásuk, életvitelük azonban nem min-den esetben szolgálja a prevenciót. A kábítószerek kivételével szinte mindannyian fogyasztot-tak már alkoholt, s próbálták ki a dohányzást bevallásuk szerint. Egynegyedük rendszeresen dohányzik, harmaduk alkalomszerűen fogyaszt szeszes italt. Több tanulónál érzékelhető vi-selkedés és magatartászavar. Csökkent az önértékelésük, konfliktustűrő, kezelő képességük csekély. A tiltott drogok fogyasztási gyakorisága országos viszonylatban a legújabb adatok szerint a középiskolai korosztály esetén: 1-2-szer próbálta: 25,8% 40-szer vagy többször próbálta: 19,8%. A fogyasztók száma lassabban ugyan, de még mindig emelkedik. Ezek a tények arra enged-nek következtetni, hogy a tanulóink körében is volt, van droghasználat, csak nem vallják be. Pedagógusok: / drogprevenciós munkával kapcsolatos ismeretek, módszerek, technikák / Tanáraink elsősorban oktató nem pedig a nevelő szerepre vannak beállítódva. Általában nin-csenek felkészülve a drogmegelőzés tartalmi és módszertani feladataira, újabb módszerek bevezetésére. Problémakezelési, konfliktus megoldási készségeik hiányosak. Prevencióként elsősorban a felvilágosítást, az előadást és az egyéni, valamint a kiscsoportos beszélgetés módszerét alkalmazzák. Szituációs játékot, önismeret-fejlesztő tréninget, kommunikációs gyakorlatot kevesen használnak. A pedagógus-továbbképzés keretében szívesen vennének részt a témával kapcsolatos rendezvényeken. Az egészségnevelő munka céljai:  egészséges életmód kialakításának elősegítése  dohányzás visszaszorítása  a drogok terjedésének megakadályozása  a korai életkorban történő alkoholfogyasztás csökkentése  az egészséges táplálkozás érvényesítése  mozgás-gazdag aktív életmód elfogadtatása  mentális betegségek megelőzése  felkészítés a családi életre  váljon szükségletté, az életmód részévé a testedzés, legyenek az iskolában megszerzett ismeretek alkalmasak az öntevékeny sportolásra, a szabadidő hasznos eltöltésére Távlati cél  füstmentes iskola elérése  iskolapszichológus alkalmazása  gyógy-testnevelés lehetőségének megteremtése  életmódprogramokhoz való csatlakozás  iskolai egészség és drogstratégia kialakítása – információközlés  érzelmi nevelés  társas hatás  készségfejlesztés Középtávú cél  pedagógus továbbképzéseken való részvétel egészségneveléssel kapcsolatos témában  szülők bevonása az egészségnevelésbe  dohányzó tanulók számának csökkentése  napi rendszeres testmozgás lehetőségének biztosítása az iskola falain belül  több tanuló bevonása az úszásoktatásba  osztályok közötti rendszeres sportvetélkedők szervezése  nagyobb számú részvétel középiskolásoknak meghirdetett sportolási lehetőségeken  egyenletes leterhelést jelentő órarend kialakítása  kerékpártúrák, sí-kirándulások szervezése  délutáni elfoglaltságot jelentő érdeklődési körök, szakkörök szervezése  hátrányos helyzetű tanulók támogatása, pályázati lehetőségek megragadása  önképző kör beindítása Rövid távú cél  megszüntetni a dohányzást a tiltott helyeken  megállapítani az iskola fertőzöttségét drog, alkohol és dohány ügyben  fokozni a felvilágosító nevelő munkát  hatékonyabbá tenni a kapcsolatot az iskolaorvosi szolgálattal  fogorvosi szűrővizsgálat megvalósítása  hátrányos helyzetű tanulók pontos nyilvántartása  rendőrség, ÁNTSZ bevonása a prevencióba  egészségnevelési vetélkedő szervezése az Arany Napokon  osztálykirándulásokon túrák beiktatása a programba  népszerűsíteni a 18 évesek véradását  fokozni a biztonságot, csökkenteni a baleseteket  növelni a délutáni sportprogramok látogatottságát

Programunk természetesen szélesebb körre kiterjedő,igény személyes vagy írásbeli tályékoztatás.

Vass József András társelnök

 

Asztali nézet